10 Eylül 2017 Pazar

Neden e-kitap?

Gönderen Unknown zaman: 14:16
Baştan söylemeliyim ki, sanırım bu uzun bir yazı olacak. Dünkü e-kitap ile ilgili paylaşımım ardından, e-kitapları nereden indirdiğime dair soru geldi. Bende bu konuda daha detaylı bir yazı hazırlamaya karar verdim. Aslında geçmiş yazıda söylediğim gibi daha öncesinde bir e-kitap tecrübem bulunmuyor. Bu “sanal okuyuculuk” konusunda oldukça acemiyim. Ancak fikirlerimi paylaşmak için bu yazıyı kaleme alıyorum.
Sıkılmadan okumanız için yazıyı başlıklara böleceğim. Böylece sadece belli başlı detayları merak ediyorsanız o kısımları okuyup bugünlük vedalaşabilirsiniz.

İlk soruyla başlayalım; neden e-kitap tercih etmeye başladım?

Henüz bitirdiğim bir e-kitap yok, okumaya da başlamadım. Baştan bunu belirteyim ki, daha sonra darılmaca gücenmece olmasın. Ancak dün e-kitaplara artık sıcak baktığımı, okumayı planladığımı söyledikten sonra e-kitap indirmeye başladım. Orta halli bir arşiv oluşturdum, bilgisayarımda. 3 – 5 tanesini telefonuma aldım. Okuduktan sonra bu deneyimi daha detaylı anlatacağım.
e-kitaplara öncesinde mesafeli bakmamın, şimdi ise olumlu yönde bir fikir değişikliğine gitmemin bazı, kendimce sebepleri var. İlk olarak şunu söylemeliyim ki, kitap alışverişi yaparken kendisini kaybedenlerdenim.

Arka kapak yazısını okumak, blog ve bookstagram yorumlarına bakmak, değerlendirmeleri incelemek tamam. Fakat albenili bir kapak, afilli bir isim de o kitabı almamı sağlayabiliyor. Bu durum bazen “dışı seni, içi beni yakar” misali hüsranla sonuçlanabiliyor. Kitaplığımda böylece “keşke almasaydım” dediğim kitaplar birikiyor. İşte, bunu engellemek için e-kitaplara sıcak bakmaya başladım. Böylece sadece sevdiğim, bana bir şeyler katan, benim gözümde değerli kitaplar kütüphanemde olabilecek.

Yer sıkıntısı… Benim kitapları saklamakla ilgili bir yer sıkıntım var. Evdeki kütüphanem ve raflarım dolmak üzere. Ömrüm boyunca kamyonlar dolusu kitaplar basılacağı, bu baskıların asla sonu gelmeyeceği düşünülürse hiçbir zaman kitaplarım için yeterli alana sahip olamayacağım. E-kitap bu sorunu ortadan tamamen kaldırdığı için tercihim.

Boykot ettiğim yayınevleri… Bazı sebeplerden dolayı benim, kendi başıma boykot ettiğim, o 
yayınevlerinden çıkan kitapları almadığım birkaç yayınevi var. Hatta sanırım 1. Neyse, şimdi adından bahsedip hedef gösterme gibi olmasın. Bu benim 1 yıla yakın zamandır yürüttüğüm bir boykot. Ancak öyle kitaplar çıkarıyor ki, direnç demirimi kırma noktasına gelebiliyorum. Ayrıca çalıştıkları bazı yazarlar da o yayınevlerine “acaba vaz mı geçsem” gözüyle bakmama neden olabiliyor. Bu durumda boykotumu bozmak yerine, e-kitap versiyonunu okumayı tercih edeceğim, bundan sonra. Bunu okuduktan sonra “tavşan dağa küsmüş” diyebilirsiniz, ancak bende durum böyle.

Sosyal medya… Biliyorsunuz ki, çok takipçili sayfa sahiplerine tanıtmaları için belirli kitaplar gönderiliyor. Bu yeni çıkan veya tanıtılması istenilen kitaplar genellikle aynı anda gönderiliyor. Bu durumda benim sosyal medyamın ana sayfası onlarca kişide aynı kitabın fotoğrafı ile dolup taşıyor. İster istemez bir merak uyanıyor. Bu merakı uyandıran kitapları da e-kitap olarak incelemeyi tercih edeceğim.

Taşınma… Bu sene Van’da kısmetse son senemiz. Temmuz ayı gibi tayinciyiz. Bir şehirden bir şehre tayin için taşınırken yüzlerce kitabı nasıl götüreceğim şu an benim için büyük bir soru işareti. Zarar görmemeleri için kırk kat sarıp sarmalayacağım ama e-kitapta böyle bir sorun yok. Kitaplar hep koruma altında. Bu madde, benim bu sene e-kitaplar indirmemin en büyük sebebi.

Hangi e-kitapları tercih ediyorum?

Dün geceden itibaren e-kitap indirerek kendime bir arşiv oluşturuyorum. Bu konuda yeni olduğum için nasıl bir indirme prosedürü gerçekleştiriyorum, onu da anlatayım. Öncelikle girdiğim sitelerde genel bir inceleme yaptım. Benim okuduğum türlerde hangi kitapların, hangi yazarların e-kitabı var onları öğrendim. Sonra iş hangilerini indireceğime geldi.

e-kitap indirirken benim önceliğim, kitabın fiyatı oldu. Eğer kitap, benim bütçemi çok aşıyorsa o kitapları e-kitap olarak indirmeyi tercih ettim.

Bir diğer konu ise kitabın hacmi, sayfa sayısı. Çok kalın kitapları yanımda taşımak çok zorlayıcı oluyor. Taşısam bile kalın cüsselerinden dolayı dışarıda, arabada, otobüste okumak rahat olmuyor. Çantada çok yer kaplıyor. E-kitap hayatımızı kolaylaştırmak için var, diye düşünürsek kalın cüsseli, okumak istediğim kitapların da e-kitap versiyonunu tercih ettim.

Çerezlik kitaplar… Sadece kafamı dağıtması için okumaktan hoşlandığım yazarlar var. Böyle basit anlatımlı, karmaşık olmayan konulu, cicili bicili. İşte, bulabildiğim bu tarz kitapların e-kitap versiyonlarını da arşivime ekledim.

Kişisel gelişim kitapları… Bende o kişisel gelişim kitaplarına mesafeli olanlar grubunda yer alıyorum. İtiraf etmeliyim ki, “başarı öyküleri” “bunları biliyor musunuz” gibi kişisel gelişim kitabı türevi kitapları “çerezlik” niyetine okumak hoşuma gitmiyor değil. Listeme bu nedenle kişisel gelişim kitaplarını da ekledim.

e-kitapları Nasıl Okuyacağım?

Yeni başladığım bu e-kitap okuma serüvenimde kendime bir okuma planı da yaptım. E-kitapları indirmesi daha rahat olduğu için (tercih meselesidir, direk tablet veya telefonunuza yükleyebilirsiniz) bilgisayarıma indirip bir klasör içerisine depoladım.

Okurken yanımda taşımak istediklerimi telefonuma atacağım. Böylece gece yatarken veya otobüste ayakta dahi okuyabileceğim. Bu noktada, e-kitabın bir avantajı daha ortaya çıkıyor. Karanlık ortamlarda dahi rahatlıkla okunabildiği için de tercih sebebi olabilir, bence.

Altını çizmeden okuyamam, diyenlerden olduğum için, e-kitaplarım için özel bir defter tutmayı düşünüyorum. Okurken beğendiğim satırları ve notlarımı, bu kitapta toplayacağım. Uzun yolculuklarda ise bir hafıza kartı içerisinde tabletimde taşımayı düşünüyorum.

Her şey sandığım gibi ilerler, e-kitap okumayı seversem ilerde bir e-kitap okuyucu alabilirim.

e-kitap Korsana Girmez Mi?

e-kitap indirmek isteyen fakat bu konuda çekimser kalan kişilerin en büyük endişesi, telif hakkı, emek meselesi bence. Ben internetten “ücretsiz” olarak indirilip okunabilen e-kitapların korsanla bir tutulmaması taraftarıyım.

Çünkü korsan kitap ile orijinal baskı arasında 5 – 6 liralık bir fark oluyor. Yani korsan alana kadar 5 – 6 lira daha üzerine koyup orijinal kitabı alabilirsiniz. Korsan sektörüne “maddi destek” bulunmak zorunda değilsiniz. /elbette daha çok fark olanlar vardır. 5 – 6 derken temsili /

Ben e-kitap indirme olayına, internetten film izleme ve mp3 indirme ile aynı bakıyorum. Bence bunlardan hiçbir farkı yok. Bu nedenle e-kitap indirmeyi sakıncalı görmüyorum. Ayrıca, beğendiğim, elimde olmasını istediğim kitapları, e-kitabını okuduktan sonra satın almayı düşündüğüm için bunun kötü bir yanının olmadığı kanısındayım.

Tabi, sizin bu konuda içiniz rahat değilse e-kitap indirmeyi tercih etmeyebilirsiniz. Gidip normal kitabı satın alabilir veya internette e-kitap okuyucular için para ile satılan versiyonları satın alabilirsiniz. Bu durum tamamen tercih meselesi bana göre.

Hangi adreslerden e-kitap indiriyorum?

Bu en çok merak edilen konu, sanırım. Çünkü internette her e-kitap var, ücretsiz e-kitap indir diyen siteye güvenilemiyor, maalesef. Dün geceden bu yana yaptığım araştırmalar sonucunda iki tane güzel, güvenilir e-kitap indirme sitesi keşfettim. Kitaplar bu adreslerden ücretsiz olarak indirilebiliyor. 

Bende bu iki adresten indirdim.

Not: Paylaştığım linklerin reklam falan olduğunu düşünmeyin. Siteler ile hiçbir bağım bulunmamaktadır. Sadece indirdiğim siteleri göstermek için linklerini ekledim.

KONUMUZ DIŞI NOT

Dün, yazının sonunda “haftaya görüşürüz” demiştim. Fakat bundan böyle her gün görüşeceğiz. Elimden geldiğinde her gün 00:00’da bloğuma günün yazını eklemeye çalışacağım. Dönüşleriniz beni çok mutlu ediyor, yorum eklemeyi ve “izlemeye” almayı unutmayın.
Bu kararımda Şule Uzundere’nin bloğunda gördüğüm bir etkinlik etkili oldu. Onunla ilgili detaylı bilgi için onu da bir ziyaret edin derim. Etkinlik yazısı yarın, benim bloğumda olacak.


Şimdilik hoşça kalın. 

3 yorum:

Adsız dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Şule Uzundere dedi ki...

Ben de e-kitap konusunda emin değildim ama senin de yazdığın sebeplerden dolayı artık daha ılımlı bakmaya başladım. Yalnız bir e-kitap okuyucu almanı öneririm. Bilgisayar ya da telefon gözünü çok yorar.

Unknown dedi ki...

O kitabı ücretsiz olarak internete koyan Yabancı Yayınları değil. Blogunda korsanla bir tutulmamalı demişsin, herhalde vicdanını rahatlatmak istediğin için öyle dedin. Yoksa bal gibi de korsana giriyor yaptığın şey. Emek verilip yazılmış, telifi alınmış, basılmış bir malı bedavaya korsan yollardan elde ediyorsun. İlla 5-6 lira eksik verince mi kitaba korsan oluyor? Bedava alırsan aşırı korsan olduğundan korsanlık sınırından dışarı mı çıkıyor? Amaç korsan sektörüne maddi destek vermek değil, resmi sektörden araklamamak. Korsan sektörüne para kazandırmamış olman suç işlemediğin anlamına gelmiyor, kitap satan sitelerde e-kitaplar gayet uygun fiyatlara var. Hadi diyelim paran yok mecbursun, o zaman neden bu işi gizliden yapmıyorsun da (birçok kişi gibi), burada ben korsan okuyorum diyorsun.
Diğer anlamadığım husus da internetten müzik dinlemek ve film izlemenin neden korsan olmadığını düşünmen. "Ben e-kitap indirme olayına, internetten film izleme ve mp3 indirme ile aynı bakıyorum. Bence bunlardan hiçbir farkı yok." demişsin de, internetten film izleme ve mp3 indirme de korsana ve suça giriyor, kim dedi ki sana bunların korsan olmadığını. Bu yüzden insanlar her ay spotify'lara, netflix'lere paralar ödüyorlar, korsan kullanmamak için. Daha da kötüsü başka insanları da korsan kullanmaya teşvik etmek var işin içinde.
Amacım seni suçlamak falan değil, istersen korsan oku beni ilgilendirmez, ama yaptığın işin korsan olduğunu fark et. Çünkü bu işi yaparken "ben yanlış yapmıyorum ya" diye düşünmek aslında en tehlikelisi. Kendini garip bir duruma düşürerek "bence bu korsana girmez" demek yerine basitçe "evet bu korsandır ve ben korsan kullanıyorum size ne" desen bunları demezdim, takdir bile ederdim belki. İnsanın ne yaptığını bilmesi önemli. Umarım kırıcı bir söz söylememişimdir.

Yorum Gönder

 

Meray Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review